Design Driven Innovation

De ontwikkelde boundary objects zijn voortgekomen uit een reeks studentonderzoeken binnen het project. In deze onderzoeken stond de vraag centraal hoe serious game-ontwikkelaars kunnen omgaan met validatieprocessen voor toepassingen in de zorg. De resultaten vormen een waardevolle basis voor de verdere ontwikkeling van drie ontwerprichtingen. Deze inzichten zijn vertaald naar drie concrete ontwerptrajecten die in co-creatie met betrokken ondernemers verder zijn uitgewerkt.

Doel

Studenten hebben onderzoek gedaan naar kansrijke aanknopingspunten rondom het vraagstuk hoe serious game-ontwikkelaars kunnen omgaan met validatieprocessen die nodig zijn voor inzet in zorgcontexten. Het doel van deze onderzoeken was om mogelijke oplossingsrichtingen te identificeren die helpen om wederzijdse verwachtingen rondom het validatieproces van een serious game voor een zorgcontext beter zichtbaar, bespreekbaar en deelbaar te maken.

Uitkomst

Uit de verschillende studentenprojecten bleken drie algemene ontwikkelrichtingen. De eerste ontwikkelrichting was de rol voor een tussenpersoon; een boundary worker. Deze boundary worker zou als een soort gids serious game-ontwikkelaars en zorgprofessionals door het gezamenlijk ontwikkel- en validatieproces van een serious games-oplossing kunnen loodsen.

De tweede ontwikkelrichting die werd geïdentificeerd was een gesprekstool. Deze tool moet het gesprek vormgeven tussen zorgprofessionals en de serious game-ontwikkelaars. Dit helpt om het validatieproces en de stappen naar in gebruik name in de zorg transparanter te maken, oftewel te ‘ont-blackboxen’.

De derde ontwikkelrichting was een tool die ontwikkelaars helpt om structureel het validatieproces te evalueren en daarop te reflecteren. Dit helpt om in het proces bewust te worden van de verschillende activiteiten die belangrijk zijn voor het valideren van een serious game. Door tijdens het proces te expliciteren kunnen ondernemers gerichter acties vormgeven en ondernemen die bijdragen aan het valideren van een serious game.

Vervolg

De drie ontwikkelrichtingen hebben de basis gevormd voor het ontwikkelen van drie artefacten met de betrokken ondernemers in het Clash of the Paradigms project. De ontwerpopdrachten voor deze drie ontwerpteams zijn geformuleerd op basis van de bevindingen van de DDI studenten.